منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

کابوی


همه ی مردم تقریباً اسم کابوی را شنیده اند و تنها چهره ای که در ذهن آنها مجسم میشود شخصی تفنگ بدست به همراه یک اسب است. حتی بسیاری از مردم گمان میبرند که کابوی مربوط به آمریکا است ولی تا حدودی این تفکرات اشتباه است... این نوشتار مربوط به کابوی و تاریخچه ی این مردمان است.

کابوی یعنی شخصی که مسئول هدایت یک گله است. تاریخچه ی کابوی ها بسیار قدیمی است و به اسپانیا بازمیگردد! در گذر زمان و با پیشرفت علم تاریخچه ی کابوی ها هم متحول شد و ابزارهای جدیدی برای آنها به وجود آمد. همچنین اصطلاحات بسیاری نیز در این مورد به وجود آمد که به این موارد خواهیم پرداخت...

کابوی کیست و کارش چیست؟؟
کلمه ی کابوی تقریباً از سال 1725 در زبان انگلیسی ظاهر شد و ترجمه ی کلمه ی vaquero از زبان اسپانیایی میباشد. در اسپانیای vaca یعنی گاو!
در انگلیسی هم کابوی میشود CowBoy (Cow یعنی گاو + Boy هم یعنی پسر یا مرد)

کابوی ها بیشتر در ایالت های تگزاس و فلوریدا و گاهاً در کالیفرنیا کار میکردند. چه کابوی های اسپانیا، چه کابوی های آمریکا یک ویژگی مهم داشتند و آن این بود که در محلی کار و زندگی میکردند و که از نظر آب و هوایی جزء نواحی خشک و کم آب به شمار می آمد.
شغل بیشتر آنها گله داری بود ولی طی پیشرفتی و تحولاتی که در حدود سال 1865 صورت گرفت سود زیادی در فروش گوشت به وجود آمد، از آن به بعد شد که بیشتر کابوی های علاوه بر اینکه گله داری میکردند شروع به پرورش گاو نیز نمودند.

هر گله شامل چندین گاو میشد. تعداد این گاوها در بعضی مواقع به 2000 عدد هم میرسید. معمولا گله های بزرگی همچون گله ای که شامل 2000 راس حیوان بود توسط 8 تا 9 کابوی به راحتی کنترل میشد.
روش کار آنها هم به این شکل بود که در پاییز گله را جمع میکردند. همینطور در پاییز آنها گله ای را علامت گذاری نیز میکردند، علامت گذاری با گذاشتن آهن داغ روی بدن حیوان لنجام میشد. با ورود زمستان آنها شروع به پروش میکردند. به حوانات حسابی رسیدگی میکردند و در نهایت در فصل بهار گله را به نزدیکترین محل برده و به خریداران شرقی میفروختند. بعد از فروش به زمین های خود باز گشته و همان آش و همان کاسه!!!

کابوی های مدرن!
امروزه نیز کابوی های زیادی در آمریکا زندگی و کار میکنند ولی چون دولت آمریکا دیگر آماری از آنها نمیگیرد، آمار دقیقی از تعداد آنها در دست نیست ولی تخمین میزنند که در حدود 3.730 کابوی که حقوق آنها 90.340 دلار در هر سال میشود در آمریکا زندگی میکنند.
کار آنها نیز بیشتر غذا دادن به حیوانات، مراقبت از حیوانات در زمانی که حیوانات مریض یا زخمی میشوند و همچنین داغ گذاری روی حیوان برای علامت گذاری آنهاست.

لباس کابوی ها
کابوی ها معمولا از لباس های زیر استفاده میکنند.

یک کلاه نوک بلند با دور پهن (برای حفاظت آنها در مقابل نور خورشید)
یک دستمال گردن از جنس کتان برای اینکه در هوای گرد و غبار آلود از آن استفاده کنند. ولی امروزه بیشتر از دستمال هایی از جنس ابریشم استفاده میشود و بیشتر جنبه تزیینی دارد.
یک پوتین ساق بلند برای حفاظت پا. معمولاً نوک پوتین ها تیز است تا پا به راحتی در قسمت رکاب زین قرار بگیرد.
یک شلوار برای حفاظت کل پا در هنگامی که در بوته های خاردار حرکت میکردند.
و یک دستکش برای جلوگیری از آسیب دیدن دست ها در موقع کار (کابوی ها از طناب زیاد استفاده میکردند و به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب دست حتماً یک دستکش با خود داشتند)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد