منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

سال نو چینی ها



یکی از جشن هایی که در سراسر دنیا خیلی پرآوازه و مشهور است، جشن سال نو چینی میباشد. برخلاف غربی ها (مسیحی ها) که معمولاً در آن اول ژانویه روز اول سال نو است (یا حتی برخلاف خود ما ایرانیا که اول فروردین رو روز اول سال میدونیم)، در تقویم چینی روز اول سال نو هر سال با سال قبلی فرق دارد و یکسان نیست!! سال نو چینی در اواخر ژانویه یا اوایل فبریه اتفاق می افتد.


در چین نیز هر سال نامی دارد که این نام ها عبارتند از: موش - گاو - ببر - خرگوش - اژدها - مار - اسب - گوسفند - میمون - مرغ (یا کلاً ماکیان) - سگ و خوک.جشن سال نو چینی ها - هنگ کنگ

بعضی از مردم نیز اعتقاد دارند که شخصیت و

آینده ی اشخاص را میتوان با توجه به حیوانی که مربوط به سال تولد آنهاست پیشبینی کرد.

هر سال نیز نام حیوانی جدید و بر طبق ترتیب ذکر شده دارد.


این مردم عجیب با کارهایی خاص به استقبال سال نو میروند، مثلا قبل از روزهای تعطیل تمامی خانه

را از بالا به پایین تمیز میکنند (همیشه از

بالا به پایین باید تمیز شود)

همینطور جالبه بدونید که...



جالبه بدونید که در روزهای تعطیل سال نو کسی به هیچ وجه کسی خانه را جارو یا گرد گیری نمیکند زیرا اعتقاد دارند که بخت و اقبال خوش نیز با گرد گیری از خانه بیرون میرود!!

چینی ها همچنین آرزوهای خوش خودشون رو روی کاغذهایی قرمز رنگ مینویسند و در سراسر خانه آویزان میکنند... یکی دیگه از کارهای مهمی که چینی ها انجام میدهند این است که خانه و اتاق ها را با گل، گیاهان و با پرتقال (ویا کلاً مرکبات) تزئین میکنند!!!


چینی ها هم مثل ما ایرانیا در این روز ترقه بازی میکنند، با ترقه بازی آنها به سال نو خوش آمد میگویند و سال قدیمی را بیرون میکنند! حالا خیلی خیلی جالب است که بدانید کلیه ی چینی ها در نیمه شب تمامی درها و پنجره های خانه ی خود را باز میکنند تا سال قدیمی از خانه خارج شود!!


یکی دیگه از کارهای مرسوم اینه که در اولین روز سال کلیه ی بچه ها و افراد بالغ (فقط کلیه ی کسانی که مجرد باشند) یک پاکت قرمز رنگ کوچک میگیرند که حاوی مقداری پول است (دقیقاً مثل عیدی ما ایرانیا) البته این کار برای آنها این معنی را میدهد که به کسانی که این پاکت ها را میگیرند خوشبختی میدهند!

غذا خوردن چینی ها هم آداب خاصی تو این روز دارد مثلا تو این روز رشته های ماکارونی رو نمیشکنن (به همون صورت دراز میپزن و میخورن) که به معنی اینه که عمر درازی داشته باشن. یا اینکه ماهی رو خام میخورن به امید موفقیت!!


این جشن 15 روزه هست و در پانزدهمین روز جشن فانوس ها برگذار میشه... در مورد جشن اژدها هم دیگه نمیگم که کلاً سال نو چینی رو همه با این جشن (جشن اژدها) میشناسن!

مطالب مرتبط:
جشن سال نو مسیحیان (کریسمس)


منبع:

دانشنامه ی بریتانیکا

www.Britannica.com

نظرات 10 + ارسال نظر
PAT چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 09:59 http://khaterat-9.blogsky.com

سلام...
این چینی ها هم عقاید مسخره ای دارنا مثل باز گذاشتن پنجره ها و درها در نیمه شب.
خیلی جالب بود

سلام
آره دیگه... حالا بعضی از عقایدشون مثل ماها هست (مثل عیدی دادن و ترقه بازی) نمیدونم ما از اونا یاد گرفتیم یا اونا از ما یاد گرفتن

آمنه چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:49 http://mofaghiyat.blogsky.com/

منم دلم می خواد برم چین اووووووووه.......چه وحشتناکه من ۲۷ سالمه ولی چین ندیدم .........

وحشتناک چیه آخه... چین هم شد کشور؟ دعا کن بری کشورهای اروپایی یا آمریکا و کانادا.

[ بدون نام ] چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 12:36 http://beheshtebikhabari.persianblog.ir/

سلام مطلب جالبی بود

و البته که موافقم که مطلبم رو تو وبت بذاری

موفق باشی

سلام
ممنون از اینکه قبول کردید

آمنه چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 12:53 http://mofaghiyat.blogsky.com/

تو از کجا می دونی من عمل نکردم ....من سه سال پیش با کوزه از چشمه آب می آوردم ولی حالا آب لوله کشی داریم فهمیدش به این میگن پیشرفت ........اوووووووه من دوبار نظرت خوندم بازم نفهمیدم مزمونش چیه خداییش خودت فهمیدی چی گفتی ........واییییییی


خدایی خودت این روشارو به ماها معرفی میکنی، خودت اینارو انجام میدی؟ و البته مهمتر از اون اینکه وجداناً موفقیتی داشتی؟
من چندندت (کوتاه) این کارارو کردم دیدم اثری نداره...


بخدا من خیلی باهوشم ولی بد نوشتی دیگه .......ادبیاتت خیلی افتضاح ...........

آره واقعا شرمنده هستم ادبیاتم واقعاً اوضاعش وخیمه...
اومدم یه بار دیگه بهتون گفتم اگه متوجه نشدین به حساب بی سوادی بنده بزارین دیگه...
همیشه از زبان فارسی بدم میومد و تو مدرسه هم همیشه از این درس فراری بودم ... آخرشم شد این!!!!

مامان رهام چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 13:06

خیلی مفید بود
ممنون

خواهش میکنم.

آمنه چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 15:21

اوووووووووه جواب سوالتون خوب من خیلی تجربه ها بدی تو زندگی داشتم ولی از هرکدوم یه درسی یاد گرفتم آره واقعا موفقم واقعا هرچی فکر می کنم می بینم از گذشته ام لذت می برم چون هرکاری دوست داشتم کردم

پس آدم موفقی بودی...
امیدوارم همیشه و همجا موفق باشی

دارا چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 17:34 http://happyguy.blogfa.com

چین کجاست بابا
بیا بریم کانادا
بگذریم تبیلغات وبلاگمو راه انداختم
بیا ببین چه جوری هست اگه خوبه ادامه بدم

باشه... ایشاا... به هم تا کانادا هم میریم
الان میام

محمد کمیل چهارشنبه 18 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 18:17 http://kumail.blogsky.com

سلام. آره وقت نمی کنم که به وبلاگم برسم.
راستی این چینی ها هم عجب آدمایی اند ها . کارشون هم عجیب و غریبه. والا

چینی هستن دیگه!

گیتی شنبه 5 دی‌ماه سال 1388 ساعت 18:18

من عاشق فرهنگ چینی هام .از مطلبت خیلی خوشم اومد .

fie chang xie xie ni

به چینی یعنی : خیلی ممنون

موفق باشی.

خواهش میکنم. منم از فرهنگ این مردم عجیب خیلی خوشم میاد

ونوس یکشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:04 http://barg5995.blogsky.com

سلام ممنون که سر زدی
و اما در مورد پستت با اینکه قبلا خونده بود ولی بازهم برام جالب بود کلا مطالب خوبی انتخاب می کنی
موفق باشی

سلام
خوشحالم مورد توجت قرار گرفت

شما هم موفق و البته شاد باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد