منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

کریسمس



دیگه داریم به سال 2010 نزدیک میشیم، و البته داریم به کریسمس هم نزدیک میشیم، در این مقاله ما به کریسمس و آداب و رسومش پرداختیم:


کریسمس یکی از بزرگترین جشنهایی هست که هرساله مسیحیان برگزار میکنند و مربوط به تولد حضرت عیسی (ع) میشود. خیلی از مسیحیان هم این جشن را یکی از بزرگترین جشنهای مذهبی میدانند.


کریسمس راسماً در 25 دسامبر شروع میشود ولی در آمریکا بعد از جشن شکرگذاری مراسم شروع میشود و تا اوایل ماه ژانویه هم ادامه دارد. این جشن بزرگ آداب و رسوم خاصی دارد که با هم به آنها میپردازیم.

- آداب و رسوم در کریسمس
امروزه در آمریکا هنوز بسیار از سنت های قدیمی همچنان جریان دارد. تزئین درخت کریسمس با انواع چراغ های رنگارنگ یکی از همین نمونه هاست.


یکی دیگر از رایج ترین آداب این روز، گرفتن هدیه و کادو است که در بیشتر مواقع این کارو "بابا نوئل" انجام میدهد. کودکان برای بابا نوئل کلوچه میگزارن تا بابا نوئل آن را خورده و برای آنان یک هدیه بیاورد، بچه ها همچنین جوراب هایی را آویزان میکنند تا بابا نوئل کادو را در آن قرار دهد.

و اما غذاها...
در سراسر جهان غذاهای متفاوتی برای این روز وجود دارد.
اغلب کشورهای انگلیسی زبان عاشق خوردن بوقلمون، غاز و یا گوشت گاو در این روز هستن البته در فرهنگ اروپاییان، خوردن ماهی نیز وجود دارد.


نروژی ها هم یک نوع مخصوص نان پوره سیب زمینی دارن که با نام lefse شناخته میشه، این نان را با ماهی و در کنار سبزیجات و مخلفات دیگر ماهی مصرف میکنن، البته یک نوی پودینگ آلوچه (plum pudding) هم در بریتانیا وجود داره که دسری سنتی محصوب میشود.


آلمانیا هم غذایی شیرین به نام Pfeffernuss دارن که این روز مصرف میکنن. مکزیکی ها هم عاشق خوردن bu?uelos هستن، یک نوع نان ذرت مکزیکی که سرخ میشود و با شربت و دارچین سطح آن را میپوشانند. و در آخر همانطور که همه در فیلم ها دیده ایم کوکی های خوشمزه ای که به شکل های مختلف وجود دارند که معمولاً با خامه و مواد دیگر پوشیده میشوند نیز در آمریکا واقعا پرطرفدار است.


از دیگر کارهایی که معمولاً مردم در این روز انجام میدهند میتوان به این موارد اشاره کرد: ارسال کارت دعوت به دوستان، جشن گرفتن و رفتن به مهمانی و خواندن شعر و انواع سرودها (که معمولاً در کلیسا برگزار میشود)

تصویر سمت چپ هم تصویری از اولین کارت دعوت کریسمس استاولین کارت دعوت کریسمس
که توسط J.C. Horsley در 1843 طراحی شده  است.
(اگه عکس رو ذخیره کنید، بزرگتر و واضح تره)


جالب است بدانید که بابا نوئل نام های فراوانی نیز دارد. مثلا در بریتانیا Father Christmas و در فرانسه Père Noël نقش بابا نوئل را بازی میکنند.


زمان دریافت کادو نیز بسیار متفاوت است، در بسیاری از کشورهای اروپایی، کادو را در شب عید (24 دسامبر) به همدیگر میدهند، اما در اسپانیا و ایتالیا کادو ها رو در شب 5 ژانویه میگیرند، همچینین در اسپانیا بچه ها بجای جوراب، کفش های خود را بیرون میگذارند تا بابا نوئل هدیه را داخل آن بگذارد!!!


در آمریکا و بیشتر کشور های اروپایی، کریسمس همراه با زمستان،  سرما و برف است، ولی در استرالیا و آمریکای جنوبی کریسمس در تابستان اتفاق می افتد. در برزیل، روز کریسمس مردم به مسافرت رفته و آتش بازی میکنند.


و در آخر هم مردم به کلیساها میروند. در کلیساهای شهر بیت الحم در فلسطین، شهری که احتمال میدهند مسیح (ع) در آنجا متولد شده باشد، جشن خاص و بسیار باشکوهی برگزار میشود.

- تاریخچه ی کریسمس:
کلمه ی کریسمس (Christmas) حالت مدرن از کلمه ی Cristes maesse در انگلیسی قدیمی که به معنی جمع مسیحی است میباشد.


اما در مورد محل تولد حضرت مسیح، عده ای معتقدند که در بیت الحم متولد شده است، اما روز و سال دقیقی در دست نیست دلیل این امر این است که داستان تولد حضرت مسیح، چندین سال پس از قدرتمند شدن مسیحیت نوشته شده و هیچ تاریخ دقیقی ارائه نشده است.


در قرن چهارم، مسیحیان به دو قسمت تقسیم شدند، قسمتی در کلیسای شرقی و قسمتی در کلیسای غربی (در روم). هر کدام از این کلیساها تاریخ متفاوتی را برای تولد حضرت مسیح معین کردند. کلیسای شرقی، 6 ژانویه را انتخاب کرد و نام این روز را هم Epiphany به معنی منجی قرار دادن. کلیسای غربی نیز 25 دسامبر را روز تولد حضرت مسیح قرار داد.


در نیمه ی دوم قرن چهارم، کلیسای شرق و غرب روز های یکدیگر را نیزملکه ویکتریا و خانواده ی سلطنتی بریتانیا در کنار درخت کریسمس

جشن میگرفتند

و این شد که امروزه کریسمس به مدت 12 روز در بعضی از کشورها جشن

گرفته میشود.

این عکس هم عکس ملکه ویکتوریا به همراه همسرش و کلاً

خانواده ی سلطنتی بریتانیا رو در کنار درخت کریسمس نشون میده. (عکس رو ذخیره کنید تا واضح تر ببینید)


نوشتار مرتبط:

جشن سال نو چینی ها


منبع:
دانشنامه ی بریتانیکا

www.Britannica.com

نظرات 1 + ارسال نظر
PAT شنبه 14 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 13:01 http://khaterat-9.blogsky.com

سلام...
مقاله خیلی جالبی بود.مرسی

سلام...
خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد