منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

سایت یا وبلاگ؟؟ مقدمات ساخت سایت/وبلاگ و مقایسه

در دنیای فناوری اطلاعات چندین نوع فضا وجود داره! فضای کامپیوتر و فضای اینترنت از همه مهمترن.

هرکدوم از این دوتا دقیقا مثل یه شهر میمونن، برای زندگی تو شهر شما نیاز به خونه دارید دیگه! برای استفاده از هر کدوم از این فضاها هم شما نیاز به یک سری لوازم دارید.

این لوازم شامل:

برای استفاده از فضای داخل کامپیوتر شما نیاز به هارد دیسک Hrad Disk و برای استفاده از فضای اینترنت شما نیاز به یک هاست Host یا میزبان دارید.


باید بدونید که شما همینطور که باید بابت خرید هارد خودتونو پول بدید، هاست ها هم پولی هستن و باید پول بابتشون بدید. مدل های رایگان هم منتها با کمی امکانات کمتر موجوده...


همینجور که همه دیدین، هر سایت/وبلاگی شامل متن، عکس و گاهاً فیلم و ... هست. برای اینکه این فایل ها رو مردم سراسر دنیا بتونن ببینن، این فایل ها همگی باید از فضای کامپیوتر شخصی شما (هارد دیسک) خارج بشه و وارد فضای عمومی اینترنت بشه. پس مستقیم باید یادتون بیاد که برای قرار دادن فایل ها تو فضای اینترنت نیاز به هاست دارن!


حالا تفاوت سایت و وبلاگ؟؟

- همینطور که بالاتر گفتم هاست پولی هست و باید بابتش سالیانه پول بدید. اگه شما حاضر به پرداخت پول بشید و مطالب خودتونو روی هاست پولی بزارید میگن شما یک سایت دارید.

- اما گفتم که هاست رایگان هم وجود داره. اگه شما بدون دادن هیچ پولی، مطالب خودتون به صورت رایگان وارد اینترنت کنید (یعنی از هاست رایگان استفاده کنید) میگن شما وبلاگ دارید! (هاست های رایگان یکم امکانات کمتری دارن)


مقایسه سایت با وبلاگ

- شما بابت سایت باید پول پرداخت کنید و هرچی سایتتون بازدیدش بیشتر باشه پولی که باید بدید بیشتر میشه. ولی وبلاگ رایگانه!

- علاوه بر پول هاست، شما باید یک آدرس (دامنه) برای سایت خودتون بخرید که این هم پولی هست. ولی در وبلاگ دادن آدرس کاملاً رایگانه! (آدرس یعنی مثلاً www.google.com)

- معمولاً با نرم افزارهایی که وجود داره خیلی راحت میشه سایت رو هک کرد. ولی در وبلاگ تا حدودی تامین امنیت شما بر عهده دیگری هست!

- برای ساخت سایت یکم دانش برنامه نویسی لازمه ولی در وبلاگ همه چی از قبل برای شما آماده شده هست. (البته امروزه با نرم افزارهای متعددی که هست زحمت کدنویسی برای سایت رو کم کرده)


معایب وبلاگ

- در وبلاگ شما تابع قوانین کسی باید باشید که به شما رایگان فضا میده و با متخلف برخورد میشه!

- در وبلاگ به شما یک آدرس رایگان داده میشه ولی این آدرس به صورت YOU.HOST.COM هست که شما فقط اجازه انتخاب نام قسمت YOU رو دارید.

قسمت HOST.COM آدرس کسی قرار میگیره که به شما سرویس میده!


بزارید مثال بزنم: آدرس وبلاگ من Manam-Minevisam.blogsky.com هست. قسمت Manam-Minevisam رو خودم انتخاب کردم ولی blogsky.com دلخواه نیست و به اجبار به آخر آدرس میچسبه. اگه دوست داشتید این قسمت آخر رو پاک کنید، شما باید یک آدرس جداگانه برای خودتون بخرید.


- از بزرگترین معایت وبلاگ میشه به قرار گرفتن تبلیغات اشاره کرد. (کسی که به شما رایگان سرویس رایگان (همون هاست رایگان) میده از این طریق هزینه خودشو تامین میکنه)

- یه مشکل دیگه وبلاگ نویسا اینه که فضا ندارن! (فضایی که به صورت اولیه به شما داده میشه فقط برای قرار گرفتن متون هست) ولی شاید یکی دلش بخواد که عکس هم داشته باشه. (البته بعضی از سرویس دهنده ها این مشکل رو حل کردن)


اما پیشنهاد مهرداد به شما که خواهان سایت/وبلاگ هستی:

پیشنهاد من استفاده از وبلاگ هست.

شما نیاز به هیچ پولی ندارید و همه چی رایگان در اختیارتون قرار میگیره. البته همینطور که گفتم تو وبلاگ شما تبلیغات نمایش داده میشه که فکر نکنم چیز زیاد مهمی باشه.

مشکل دیگه ی وبلاگ آدرس هست که اونم همینطور که گفتم با خرید یک دامنه به راحتی حل میشه.

مشکل فضا هم از دیگر مشکلات هست. اما همینطور که گفتم بعضی از سرویس دهنده ها مثل بلاگ اسکای به شما فضای رایگان زیادی میدن که مشکلتون حل میشه.


در قسمت دوم که انشاا... در آینده مینویسمش، به شما آدرس سرویس دهنده های ایرانی و خارجی وبلاگ رو میدم و اونارو با هم مقایسه میکنم.

نظرات 9 + ارسال نظر
سمیرا پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:03

مهرداد معایب رو درست کن داخل متن اشتباه تایپ کردی....(معایب سایت!)

شرمنده... من با لینوکس کار میکنم صفحه کلید فارسیش با ویندوز یکم فرق داره و اینجور مشکلات زیاد پیش میاد...

سمیرا پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:18

ممنون بابت مطلبت...منتظر قسمت بعدیش هستیم

امیدوارم مفید بوده باشه... مشکلی و سوالی داشتی در خدمتم

T.L پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 16:25 http://truelove12.blogfa.com

اطلاعات جالبی بود ، از اول تا آخرشو خوندم و مثل همیشه لذت بردم .
باید اعتراف کنم که این جور آموزشارو هر کس دیگه ای جز شما داده بود اصلا نمی خوندم

امیدوارم واست مفید بوده باشه

کمیل پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 19:27

بله درست میگی
وبلاگه دیگه. کاریش نمی کرد.

عشق ایرانیا وبلاگ نویسیه!

PAT پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 20:58 http://khaterat-9.blogsky.com

مهرداد جان مرسی خیلی آموزش جالبی بود و از همه قشنگ تر نحوه ی بیان کردنت بود .واقعا آفرین به تو

امیدوارم تونسته باشم مفهور رو رسونده باشم
من همش فکر میکنم معنی رو نتونستم کامل برسونم

مامان عیسی شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 14:02

سلام
خسته نباشی
ممنون از اطلاعات مفیدت
دعا کن خدا به من یه خورده وقت آزاد بده بتونم یه خورده خودم را رفرش کنم یه ذره اطلاعات درست و حسابی گیرم بیاد
در مورد وبلاگی که برای عیسی درست کردید میشه یه خورده ظاهر کوکانه ای بهش داد ؟
ممنونم

مثلا چطوری؟؟؟ چه چیزایی دوست دارید اضافه بشه بهش؟؟؟

PAT شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 23:30 http://khaterat-9.blogsky.com

کاملا مفهوم رو درست رسونده یودی

امیدوارم و ممنونم بایت نظراتت
واقعا با نظراتت خوشحالم میکنی (کاملا جدی گفتم)

سمیرا یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:59

دیگه مطلب از این ساده ترو رساتر!!
کارت درسته!!

امیدورام مفید بوده باشه

سمیرا سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 08:47

سلام
1 سوال
اگر بخوایم برای وبلاگمون آدرس بخریم چه مراحلی باید طی کنیم و از کجا بخریم؟؟

یعنی فرضا من عضو blogsky هستم..آدرس وبلاگمو نمیخوام در ادامش اسم سرویس دهنده من باشه!
پس باید برم حتما آدرس جدا گانه بخرم...چه مراحلی برای خرید آدرس باید طی کنم؟
ممنون

سلام
کار زیادی نیست...
دوتا کار باید بکنی... 1: آدرس بخری 2 آدرس رو به وبلاگت بچسبونی

خیلی جاها میتونی آدرس بخری.... یکی از معتبرترین مراکز سایت
www.RegIran.com هست... اینجا باید بری آدرستو بخری...

بعدش باید آدرس رو به وبلاگت بچسبونی...
راهنمای کامل این کار رو تو آدرس زیر میتونی پیدا کنی:
admin.blogsky.com/1388/04/11/post-72

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد