منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

گالیله



گالیله ریاضی دان گالیلهو منجمی بود که دنیای علوم را متحول کرد،این تحولات به قدری بود که نام او امروزه "موسس علوم نوین" میباشد. گالیله اولین کسی بود که توانست با تلسکوپی که خودش ساخته بود، دنیای خارج از زمین را مشاهده کند، اما دشمنان او نیز باعث ایجاد مشکلات زیادی برای او شدند...


این دانشمند بزرگ تاریخ، در 15 فبریه سال 1564 در شهر پیزا - ایتالیا دیده به چهان گشود. به طور اجدادی خانواده آنها جزء خاندان اشرافی ایتالیا بودد ولی وضع مالی آنها اصلاً خوب نبود.
پدر گالیله یک موسیقیدان بود که آرزویش تحصیل فرزندش در رشته پزشکی بود، این شد که گالیله را به دانشگاه پیزا برای تحصیل علوم پزشکی فرستاد، ولی عشق و علاقه گالیله بیشتر به علم های دیگری چون ریاضیات بود تا به پزشکی! این شد که مدتی بعد، گالیله موافقت پدرش را برای تعویض رشته خود به ریاضیات جلب کرد و شروع به مطالعه ریاضی کرد.

در سال 1583 گالیله وقتی که در کلیسای جامع شهر پیزا بود نوسان لوستر بالای سر خود را مشاهده کرد و متوجه قانون نوسان شد! طبق این قانون او فهمید که هر نوسان زمان یکسانی میطلبد. با این روش گالیله توانست یک روش مطمئن برای اندازه گیری زمان را به صورت علمی معرفی کند.

وضع بد مالی گالیله باعث این شد که در سال 1585 دانشگاه را بدون دریافت مدرک تحصیلی ترک کند. بعد از ترک تحصیل، چندین سال را صرف تدریس ریاضیات در فلورانس نمود. در همین دوران نیز شروع به آموختن علم مکانیک نمود... بعد از مدتی هم در سال 1589 توانست به عنوان مدرس ریاضیات در دانشگاه پیزا شروع به کار کند.

چندی بعد، گالیله بخاطر زیر سوال بردن علم گذشتگان و بیان روش های نوین علمی، دشمنان بسیار زیادی پیدا کرد که بیشتر این دشمنان افراد مذهبی بودند!
طبق داستانی که همگان از آن آگاهیم، گالیله طی آزمایشی چند وسیله را از بالای برج پیزا به پایین انداخت تا به همه نشان دهد که سرعت سقوط اجسام با وزن های مختلف یکسان است، که این تئوری برخلاف تئوری ارسطو در دوران یونان باستان بود، ارسطو گفته بود که اجسام سنگین سریعتر به زمین سقوط میکنند که گالیله این حرف را با این آزمایش زیر سوال برد!
این آزمایش باعث شد که گالیله را از شهر پیزا اخراج کنند!

در سال 1592، دانشگاه پادوا به او پیشنها تدریس در رشته ریاضیات را داد، گالیله نیز پذیرفت و تا سال 1610 در آنجا ماند... تقریبا در سال 1609 بود که حرف هایی از ساخت تلسکوپی در هلند به گوشش رسید، این شد که او خود شروع به ساخت یک تلسکوپ کرد و توانست یک تلسکوپ بسازد تا بتواند با آن خارج از زمین را نگاه کند.تلسکوپ گالیله با این اختراعش او توانست چندین کشف جدید انجام دهد، یکی از مهمترین کشفیاتش در 7 ژانویه 1610 رخ داد و  این بود که او متوجه شد سیاره مشتری دارای 4 قمر است. او همچنین توانست کوه های مختلفی را روی صطح ماه مشاهده کند و متوجه شد که کهکشان راه شیری پر از ستاره های مختلف است.

کشفیات مختلف گالیله باعث ایجاد یک دعوا بین او و کلیسای کاتولیک شد... افراد مذهبی اعتقاد بر این داشتند که زمین مرکز جهان است ولی گالیله با دلایل علمی این موضوع را رد میکرد!
گالیله در هشت سال آخر زندگی اش، در خانه اش زندانی شده بود و اجازه تدریس را نداشت. همچنین گالیله در سال 1637 بینایی خود را از دست داد ولی دست از مطالعه علم بر نداشت و آخر هم در 8 ژانویه 1642 از دنیا رفت.
گالیله چندین سال بعد از مرگش هم همچنان محکوم بود و بعضی از کتبش اجازه چاپ نداشتند تا اینکه 342 سال بعد، پاپ جان پائول دوم گالیله را عفو کرد و کلیسای کاتولیک تمام نکات علمی و کشفیاتش را پذیرفت!



منبع:
www.Britannica.com

نظرات 4 + ارسال نظر
دارا سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:54 http://happyguy.blogfa.com

سلام خوشکله
ولنتاین یا به قول معلم ادبیاتمون
"سپندارمذ"
بابای

سلام
عزیزم ولنتاین واسه خارجیاس... اونیکیو بچسب... سپند....

پوریا سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:16 http://littlepilot.blogfa.com

خواهش می کنم اگر می خوای برات یکی اش را یادگاری میخرم

نه عزیزم، راضی به زحمت شما نیستیم...

کمیل سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 20:13 http://kumail.blogsky.com

سلام مهرداد جان
خداییش اینا عجب مخی داشتند
حیف که ما...

سلام...
خب ماها هم داریم فقط نمیدونیم چطور استفاده کنیم ازش دیگه...

PAT چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 00:34 http://khaterat-9.blogsky.com

سلام ...
اگه به زندگی اکثر دانشمندا(یا حتی افراد مشهور) یه سر کوچولو بزنیم میبینیم که همشون تو فقر بودند.و این خیلی مهمه که یادمون باشه که همه چی ثروت نیست و بدون ثروت هم میشه خیلی از قله ها رو فتح کرد.

سلام...
کاملاً باهات موافقم، منم اگه راستشو بخوای چند وقت پیش داشتم به همین فکر میکردم که تمامی افراد بزرگ حداقل یه مشکل خیلی سخت تو کوچیکی داشتم...

ممنون که به این نکته اشاره کردی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد