منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

نبرد استالینگراد


استالینگراد نام شهری در شوروی بود که آلمان نازی برای تسلط بیشتر، به این شهر حمله کرد، پیروزی این جنگ موفقیت بسیار بزرگی برای هر دو طرف چه آلمانی ها چه روس ها محسوب میشد اما سربازان هیتلر در این جنگ شکست خوردند و پیروزی نصیب قوای روس شد، این شکست سراشیبی سقوط هیتلر را هموارتر کرد...


از آنجا که استالینگراد شهر مهم و از جمله شهرهای صنعتی برای روس ها بود، هیتلر تصمیم به حمله به این شهر را گرفت. با این حمله هیتلر میتوانست تجارت شوروی را با قسمت جنوبی روسیه که از طریق رودخانه ولگا انجام میشد را قطع کند که ضربه سنگینی به شوروی بود (با این کار تدارکات نمیتوانستند از جنوب روسیه به شمال برسند) و این شد که جنگ آغاز شد.


در تابستان 1942 نیروهای آلمانی توانستند خود را به اطراف شهر استالینگراد برسانند ولی موفق به نفوذ به داخل شهر نشدند. ارتش ششم آلمان به فرماندهی مارشال فردریک پاولوس و ارتش چهارم پانزر آلمان چندین بار حمله کردند ولی موفق به شکست قوای روس و تسخیر شهر نشدند.

در ماه سپتامبر، نیروهای آلمانی موفق شدند خود را به مرکز شهر برسانند ولی با مقاومت ارتش شصت دوم شوروی به فرماندهی ژنرال چوکوف روبرو شدند. روس ها از وجب به وجب و خانه به خانه شهر استالینگراد دفاع کردند، اصرار دو طرف برای پیروزی در این جنگ عاملی شد که این جنگ به یکی از خونین ترین جنگ های تاریخ تبدل شود. اما مشکلاتی باعث تضعیف قوای آلمان شد، تدارکات آلمانی ها بسیار کم بود و زمستان سرد روسیه هم در راه بود، ولی چون روس ها با آب و هوای آنجا آشنایی داشتند با مشکل چندانی در این زمینه رو به رو نمیشدند.

در زمانی که آلمانی ها بدون هیچگونه تدارکات و غذایی در زمستان سخت روسیه گرفتار شده بودند، روس ها فرصت را مناسب برای انتقام دیدند و در 19 نوامبر یک حمله گازعنبری را علیه آلمانی ها از شمال و جنوب شروع کردند و  در 23 نوامبر موفق شدند ارتش ششم به همراه قسمتی از ارتش چهارم آلمان را تحت محاصره خود درآورند. مارشال پاولوس از هیتلر اجازه عقب نشینی خواست ولی هیتلر به شدت با عقب نشینی مخالفت کرد و گفت "نه عقب نشینی کنید و نه تسلیم شوید".
به فرمان هیتلر، ژنرال پاولوس به مقاومت ادامه داد تا شاید روزنه امیدی باز شود و آلمانی ها از محاصره نجات پیدا کنند ولی هیچ راهی وجود نداشت.

در 31 ژانویه 1943، ژنرال پاولوس به همراه 2500 افسر عالی رتبه آلمان، از فرمان هیتلر سرپیچی کردند و خود را تسلیم روس ها نمودند. با این شکست 30 درصد نیروهای آلمانی از بین رفتند و راه شکست برای هیتلر هموارتر شد.

(عکس سمت چپ اسیران آلمانی را بعد از شکست نشان میدهد)

مارشال فردریک پاولوس بعد از دستگیری، در زندان علیه هیتلر برای سربازان آلمانی صحبت کرد و در دادگاه نظامی نورنبرگ هم بر علیه هیتلر شهادت داد.
در آخر هم در سال 1953 از زندان آزاد شد و در قسمت آلمان شرقی به زندگی خودش ادامه داد.

همچنین 759560 سرباز باقی مانده روس،مدال افتخار به سربازان روی بخاطر مقاومت در استالینگراد

مدالی افتخاری بخاطر مقاومت در استالینگراد دریافت کردند.


و در پایان، یک آمار کلی از این جنگ و نتایجش:

نیروهای دو طرف شامل:
نیروهای شوروی فقط خودشان بودند.
نیروهای آلمانی با کمک رومانی، ایتالیا، مجارستان و کرواسی به جنگ آمده بودند.

تعداد نیروها و جنگ افزارهای دو طرف:
روس ها:    187000 نیرو - 2200 وسایل توپخانه ای - 400 تانک - 300 هواپیما
آلمانی ها: 270000 نیرو - 3000 وسایل توپخانه ای - 500 تانک - 600 هواپیما

تلفات و خسارت ها
روس ها: 478.741 نفر کشته یا مفقود شدند - 650.878 زخمی یا مریض - بیشتر از 40000 شهروند غیر نظامی کشته شدند - 4341 تانک - 15728 تفنگ و وسایل جنگی -  2769 هواپیمای جنگی. تلفات و خسارت های کلی: 1129619

آلمانی ها: 750000 کشته یا زخمی - 91000 دستگیر شدند - 900 هواپیما. تلفات و خسارت های کلی: 841000



منابع:
www.Britannica.com
www.Wikipedia.org

نظرات 3 + ارسال نظر
شبنم یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:12

خیلی جالب بود ...

آره... عاشق داستانای مربوط به هیتلر هستم

PAT یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:41 http://khaterat.blogsky.com

سلام...
اطلاعات خیلی جامعی بود.
راستی تو خیلی به تاریخ علاقه داری؟

سلام
اتفاقاً اصلاً از تاریخ خوشم نمیاد! این مقاله ها بعضیاشون مناسبتی هست، مثلاً اگه به 30 ژانویه نگاه کنی میبینی که گاندی اون رو کشته شد، یا 31 ژانویه مارشال پاولوس تسلیم روس ها شد...
همینطور مقاله گلدن گیت بدرج یا دکتر مارتین کینگ لوتر و ...

سعی کردم یکم مناسبتی هم بنویسم

PAT دوشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:01 http://khaterat.blogsky.com

خیلی جالب بود اصلا به این دقت نکرده بودم.
پس واقعا آفرین به تو

ممنون
راستی آدرس وبتو اشتباه نوشتیا...
Khaterat-9.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد