منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

ویلیام شکسپیر



ویلیام شکسپیر بزرگترین نمایشنامه نویس چهان در سال 1564 در Stratford-upon-Avon که در بریتانیا قرار دارد به دنیا آمد.

پدرش جان شکسپیر یک دستکش ساز و مادرش مری آردن بود.

همچنین پدر او در سال 1568 ناظر یا شهردار Stratford شد.

محل تولد


ویلیام شکسپیر همچنین 3 برادر و 2 خواهر کوچکتر از خود داشت.

اگرچه در مورد کودکی او اطلاعات کمی موجود است ولی با این حال تاریخ شناسان حدث میزنند که او از یک خانواده از طبقه ی متوسط اجتماعی بوده است.

او مدرسه ی ابتدایی خود را در یکی از بهترین و البته سختگیرانه ترین مدارس گذراند، در آن مدرسه او میبایست لاتین و ادبیات رومی را می آموخت.(عکس پایینی هم عکس خودشه)

 

- خانواده و ازدواج

در سال 1582 یعنی زمانی که شکسپیر تنها 18 سال داشت ازدواج کرد، نام همسر او Anne Hathaway میباشد. (همسر او 26 ساله بود). یک سال بعد اولین فرزند آنان که یک دختر به نام سوزانا به دنیا آمد. همچنین آنان در سال 1585 یک دوقلو به دنیا آوردند (یک پسر به نام همت و یک دختر به نام جودیث. البته همت در سن 11 سالگی از دنیا رفت)

از نظر برخی، در همین دوران بود که او به لندن رفت تا در آنجا کار کند.

 

- لندن

اینکه شکسپیر چه کارهای برای بدست آوردن پول در بین سال های 1582 تا 1592 انجام میداد مشخص نیست، ولی عده ای میگویند او معلم بوده. ولی به هر حال این کاملا روشن است که در سال 1592 او در لندن به عنوان نویسنده و بازیگر فعالیت میکرد.

از سال 1592 تا 1594 به علت شایع شدن یک بیماری واگیردار و خطرناک، کلیه ی مکان های عمومی از جمله تئاترها برای پیشگیری بسته شد. در طول این مدت که تئاترها تعطیل بود، شکسپیر شروع به نوشتن شعرهای غزل کرد.

 

- Lord Chamberlain's Men

در سال 1594 و زمانی که تئاترها دوباره شروع به فعالیت کردند، شکسپیر در یک گروه بازی به نام Lord Chamberlainعضو شد. این گروه شامل بهترین بازیگران (Richard Burbage) و بهترین تئاتر (The Globe) میشد. این گروه در بیشتر مواقع برای افراد اشرافی مانند ملکه الیزابت اول و شاه جیمز اول برنامه اجرا میکرد. در آن زمان به خاطر اینکه زنان اجازه ی بازی کردن بر روی صحنه را نداشتند، مردها نقش زنان را بازی میکردند.

او در سال 1598 درگیر مسائل تجاری تئاتر شد و مقداری از سود گیرش آمد که این سودها او را به یک فرد ثروتمند تبدیل کرد.

 

- اجراها

شکسپیر در مدت 20 سال، 37 نمایشنامه نوشت. بیشتر نمایشنامه های او به 3 قسمت تقسیم میشود. تراژدی، کمدی و تاریخی. تراژدی یعنی داستانی که کاراکتر اصلی آن شکست میخورد. بعضی از آثار تراژدی او عبارتند از Hamlet، King Lear و یا Macbeth.

نمایشنامه های کمدی هم که طنزآلود هستند. نمایشنامه های کمدی او شامل: A Midsummer Night's Dream، As You Like It و The Taming of the shrew است.

نوشته های تاریخی او هم بیشتر در مورد زندگی پادشاهان قدرتمند انگلستان است شامل هنری 4 یا ریچارد دوم.

او همچنین کلمات زیادی را ابداء و وارد ادبیات کرد، کلماتی مانند Watchdog، Lonely و Leapfrog از شاهکارهای بزرگ اوست.

 

- بازنشستگی و مرگ

شکسپیر تقریبا در سال 1610 از تئاتر خود را بازنشسته کرد و به شهر مادری خود (Stratford-upon-Avon) بازگشت اما اینبار به عنوان یک شخص مشهور. او در 23 آپریل سال 1616 در همانجا از دنیا رفت. او را در یک کلیسا در Stratford به خاک سپردند.

Ben Jonson یک نویسنده ی همدوره با شکسپیر میگوید "شکسپیر برای یک دوران نبود، برای همیشه بود". امروزه و با دیدن اینکه هنوز نمایشنامه های او در حال اجرا هستند به درستی و صحت این حرف پی میبریم.

 

برگرفته شده از دانشنامه های:

اینکارتا و بریتانیکا

نظرات 1 + ارسال نظر
باران یکشنبه 19 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 06:23 http://www.azamgoli.mihanblog.com

ســـــــــــلام
ممنونم که لطف می کنید وبه وب من سر میزنید

سریع بیا که امروز با یه مطلب جدید آپم

این پست با پست های قبلی واقعا فرق می کنه
منتظرتون هستم

سلام، چشم حتما به وبلاگتون سر میزنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد