منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

کوتاه‌ترین جنگ‌های تاریخ

کوتاه ترین جنگ های جهان - جنگ بریتانیای کبیر با زنگبار

- بریتانیای کبیر با زنگبار
- مدت: 45 دقیقه
- نتیجه: پیروزی بریتانیا

این جنگ در 27 اوت سال 1896 رخ داد و فقط 45 دقیقه طول کشید تا طرف انگلیسی برنده بشه و تبدیل به یکی از کوتاه ترین جنگ های تاریخ شد.

داستان از اونجا شروع میشه که حاکم زنگبار از دنیا میره و برادرزادش حکومت رو بدست میگیره. از اونجا که زنگبار از مستعمررات بریتانیا بود، بریتانیا هیچ روی خوش به حاکم جدیدی نشون نداد و بهش مهلت داد تا از حکومت کناره گیری کنه که با مخالفت این شاه جدید رو به رو شد.
بریتانیا هم به سرعت ناوهای جنگی خودشو به بندر زنگبار میبره، جایی که مستقیما کاخ حاکم رو نشونه رفته و راس ساعت 9 شروع به تیراندازی به سمت کاخ میکنن. حاکم که نزدیک بود زیر آوار کاخش دفن بشه، مجبور به فرار میشه. مدت این شلیک ها فقط 45 دقیقه بود.

حاکم فراری برای سال ها در تبعید زندگی میکنه و در نهایت در سال 1916 توسط انگلیسی ها دستگیر میشه. جالبه که انگلیس از حاکم بعدی زنگبار، پول تمام گلوله هایی رو که شلیک کرده بود رو هم طلب کرد.


  


کوتاه ترین جنگ های جهان - جنگ صربستان با بلغارستان

- صربستان با بلغارستان
- مدت: 14 روز
- نتیجه: پیروزی بلغارستان

این جنگ بین بلغارستان و صربستان امروزی، در فاصله زمانی 14 تا 28 نوامبر 1885 رخ داد که در نتیجه اون، کشورهای اروپایی، اتحاد کشور بلغارستان رو به رسمیت شناختن.


ظاهرا جنگ با بلغارستان برای صربستان سنگین بود، به حدی که سفیر اتریش در بلغارستان به ساختمان مرکزی ارتش  بلغارستان میره و تهدید میکنه که اگه جنگ تموم نشه، رومانی و مجارستان هم به بلغارستان حمله میکنن. اما چون پیروزی های بلغارستان در جنگ زیاد بود، نتیجه جنگ به نفع این کشور تموم میشه و این جنگ 14 روزه با امضای توافقنامه صلح در بخارست، به تاریخ میپیونده.


کوتاه ترین جنگ های جهان - جنگ گرجستان و ارمنستان

- گرجستان با ارمنستان
- مدت: 24 روز
- نتیجه: توافق بر سر مدیریت مناطق مورد مناقشه

جنگ گرجستان با ارمنستان، از جمله جنگ هایی بود که بخاطر درگیری بر سر مناطق مشترک مرزی، در سال 1918 رخ داد.


این منطقه، به شکل سنتی شامل فرهنگ گرجستانی-ارمنستانی میشه، اما بعد از قرن نوزدهم، عمده جمعیتش ارمنی شدن. در زمان جنگ جهانی اول، عثمانی ها این منطقه رو اشغال کرده بودن، ولی بعد از جنگ و با خروج عثمانی ها بود که درگیری گرجستان و ارمنستان بر سر مالکیت این منطقه شروع میشه و کاربه جنگ نظامی میکشه.


با وساطت انگلیس، اما این دو کشور موفق به امضای قرارداد آتش‌بس میشن و موافقت میکنن که هردو با هم روی منطقه کنترل داشته باشن. این توافقنامه تا هنگام ایجاد قوانین شوروی در ارمنستات دارای اعتبار بود.


کوتاه ترین جنگ های جهان - جنگ ویتنام و چین

- ویتنام با چین
- مدت: 24 روز
- نتیجه: هردو طرف ادعای پیروزی میکنن

جنگ جمهوری خلق چین با جمهوری سوسیالیست ویتنام، اگرچه که خیلی کوتاه بود، اما یکی از خسارت بار ترین جنگ ها بود.

چین بعد از تصرف منطقه ای توسط ویتنامی ها، به شکل گسترده ای وارد جنگ شد و به این جنگ ادامه داد. اگرچه که خسارت های جنگ بالا بود، اما در پایان، هر دو کشور ادعای پیروزی در این جنگ رو داشتن.


کوتاه ترین جنگ های جهان - جنگ یونان و عثمانی

- یونان با عثمانی
- مدت: 30 روز
- نتیجه: پیروزی عثمانی

این جنگ 30 روزه جزء دعواهای نادری بود که بین یونان و عثمانی ها پیش اومده بود. این درگیری در سال 1897 رخ داد. در اون زمان حاکم عثمانی، سلطان عبدالحمید بود و دولت یونان هم نگران مردم جزیره کرت  - جزیره ایی که تحت کنترل عثمانی ها بود - بود. مردم این جزیره عمدتا یونانی بودن.

با شورشی که در این جزیره رخ میده، یونان تصمیم میگیره با عثمانی ها وارد جنگ بشه تا مردمش رو نجات بده. با شروع حمله، قدرت های اروپایی هم شروع به حمایت از یونان کردن؛ اما جنگ مطابق میل اونا پیش نرفت و یونان از عثمانی شکست خورد.

در این جا هم مجددا با دخاله قدرت های اروپایی، عثمانی ها موافقت کردن که از پیروزی خودشون چشم پوشی کنن، اما یونانی ها خسارت سنگینی رو بابت جنگ به عثمانی ها پرداخت کردن.


کوتاه ترین جنگ های جهان - جنگ دوم بالکان

- جنگ دوم بالکان
- مدت: 32 روز
- نتیجه: شکست بلغارستان

جنگ دوم بالکان در سال 1913 بین بلغارستان، در یک طرف، و در طرف دیگه، کشورهای یونان، صربستان، رومانی و امپراطوری عثمانی اتفاق افتاد.

در این جنگ کوتاه که فقط 32 روز طول کشید، بلغارستان خیلی از سرزمین هایی رو که از جنگ بالکان اول بدست آورده بود رو از دست داد. اما فارغ از شکست بلغارستان در این جنگ، نتیجه دیگه جنگ، معرفی صربستان به عنوان یکی از قدرت های اروپایی بود.


کوتاه ترین جنگ های جهان - جنگ فالکلند

- جنگ فالکلند
- مدت: 42 روز
- نتیجه: پیروزی بریتانیا

جنگ فالکلند یکی از جنگ هایی بود که بین آرژانتین و بریتانیا در سال 1982 رخ داد. علت بروز جنگ هم مناقشه بر سر تصرف جزایر فالکلند، جزایر ساندویچ و جزایر جورجیای جنوبی بود. از نظر آرژانتین، این کشور در حال پس گرفتن سرزمین های خودش بود، اما از نظر بریتانیا، این جنگ نوعی حمله به مناطق مستعمره محصوب میشد. بخاطر همین هم بود که با واکنش شدید بریتانیا مواجه شد و در نهایت آرژانتین شکست خورد.

نتیجه این جنگ از نظر سیاسی روی هر دو کشور تاثیر زیادی داشت. در آرژانتین این شکست باعث زیاد شدن نارضایتی ها از حکومت و در نهایت سرنگونی حکومت نظامی آرژانتی در آینده نزدیک شد. در بریتانیا هم که این جنگ در زمان نخست وزیر مارگارت تاچر اتفاق افتاد، باعث شد بخاطر پیروز شدن در یک جنگ، انتخابات بعدی هم به نفع مارگارت تاچر تموم بشه.





نظرات 1 + ارسال نظر
sadaf سه‌شنبه 27 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:14

Avalie kheili bahale

:))

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد