منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

معرفی سرویس دهنگان برتر وبلاگ ایرانی و خارجی

سرویس های خارجی:

بدون هیچ شک و چون و چرا، دو ابرقدرت وبلاگ دهی در سراسر گیتی یکی بلاگر (www.Blogger.com) و دیگری وردپرس (www.WordPress.com) هستن.


سرویس بلاگر برای گوگل هست و مثل همه سرویس های گوگل، حرفه ای طراحی شده؛ وردپرس هم پیشرفته ترین سرویس وبلاگ دهی دنیا هست که خیلی خیلی پیشرفته هست و مناسب افرادی هست که امکانات زیاد میخوان.


هم بلاگر و هم وردپرس به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی میکنن و میتونید همه محیط وبلاگتون رو حتی محیط بخش مدیریتش رو به صورت کامل پارسی کنید. همینطور هردوی این سرویس ها به شما 3 گیگابایت فضای رایگان برای عکس هاتون هم میدن.


یکی امکان فوق العاده ای که گوگل برای تمام سرویس هاش ازجمله برای بلاگر گذاشته اینه که اگه شما یک ایمیل جیمیل داشته باشید به صورت پیشفرض کاربر تمامی سرویس های گوگل ازجمله بلاگر هستید و به راحتی میتونید بدون داشتن هیچ وبلاگی وارد بخش مدیریت بلاگر بشید.

همچنین بلاگر علاوه بر تمامی امکانات رایگانش، به شما این امکان رو میده که حتی با ایمیل، وبلاگتون رو آپدیت کنید. اگه تو آمریکا زندگی کنید با sms هم این کار رو میشه کرد.


هردوی این سرویس ها در ایران مسدود هستن و حتی امکان بازدید از وبلاگ های ساخته شده در این دو سرویس هم برای بازدیدکننده های ایرانی امکان نداره.


چند سرویس خارجیه دیگه که رایگان هستن:


www.blog.ca

www.Blog.co.uk

www.Blog.com


اما سرویس های ایرانی:


بلاگ اسکای

بهترین سرویس دهنده وبلاگ ایرانی همین بلاگ اسکای خودمون هست (www.Blogsky.com).

بلاگ اسکای دومین سرویس دهنده ای بود که در ایران شروع به ارائه خدمات وبلاگ کرد و چندی پیش با به روز رسانی خودش، امکاناتی در حد وردپرس و بسیار بالاتر از بلاگر هم اضافه کرد. اما نکته مهم (به نظر شخص من) سابقه هست. همینطور که گفتم، بلاگ‌اسکای دومین سرویس قدیمی در ایران هست که بیشتر از  7 - 8 ساله در حال ارائه سرویس هست. این یعنی اینکه قابل اعتماده.


یکی از مهمترین امتیازات بلاگ اسکای، احترام به کاربرای مختلف هست. در وبلاگ مدیران بلاگ اسکای، تمامی سوالات شما با جواب تایید میشه. (چه از ایمیل چه از وبلاگ مدیران)


بلاگ اسکای برای حل مشکل فضا هم چاره اندیشی کرده و از عید 89 به تمام کاربرای بلاگ اسکای 300 مگابایت فضای رایگان برای آپلود هر فایلی که دوست داشتید میده که طی چند وقت اخیر حجم 300مگابایت رو به 5 گیگ افزایش داده.


یه امکان جالبش، آمارگیر حرفه‌ایش هست. لازم نیست از هیچ آمارگیری دیگه‌ای استفاده کنید، چون خودش یه آمارگیر حرفه‌ای به شکل داخلی داره. فقط کافیه فعالش کنید.




میهن بلاگ

سرویس بعدی که خیلی پیشرفته هست، میهن بلاگ (www.MihanBlog.com) هست. این سرویس توسط تیمی پشتیبانی میشه که دو سایت بزرگ cloob.com و aparat.com رو اداره میکنن؛ تیم بسیار حرفه ای و بزرگ که بزرگ‌ترین سایت های ایران رو طراحی کردن.


میهن بلاگ بسیار قدرتمند هست (خصوصا از وقتی که تیم مدیریتیش تغییر کرده و تیم بالا مدیریت رو بدست گرفتن) و برای وبلاگ های حرفه ای کاملا مناسبه. البته یه ویژگی خاصش اینکه امکان حذف کامل تبلیغات رو از وبلاگتون میده (بشرطی که وبلاگتون بروز باشه) - اخیرا مقداری فضا هم به وبلاگ هاش میده.


بی انصافیه اگه نگیم که پشتیبانی میهن بلاگ هم همچون بلاگ اسکای بسیار قدرتمند و قوی پاسخگوی کاربرانش هست. در کل، میهن بلاگ رو میشه یکی از بزرگ‌ترین های وبلاگ‌دهی در ایران دونست.




پرشین بلاگ

اما قدیمی‌ترین سرویس دهنده وبلاگ فارسی پرشین بلاگ بود(www.PersianBlog.ir)

پرشین بلاگ اولین سایتی بود که امکان وبلاگ نویسی رو به ایرانیا داد. در ابتدا آدرسشون persianblog.com که که ظاهرا این آدرس مورد حمله هکرها قرار گرفت و از اون به بعد از آدرس persianblog.ir استفاده میشه.


پرشین بلاگ از یکی از اولین سرویس هایی هم بود که فضای رایگان برای آپلود عکس رو در اختیار کاربرانش میزاشت.




بلاگ دات آی‌آر

بلاگ دات آی آر (www.blog.ir) توسط گروه بیان اداره میشه (این گروه چندی پیش مسابقه بین‌المللی برنامه نویسی رو برگزار کرده بود و خودش رو در سطح جهان مطرح کرد). این سرویس وبلاگ بسیار نرم، پرسرعت و البته امن هست. اگرچه که تقریبا جوون هست و عمر زیادی نداره ولی نشون داده که میشه بهش اعتماد کرد.


از قابلیت این سرویس میشه به آدرس زیباش اشاره کرد. کوتاه و دلچسب مثل:‌YOU.blog.ir

همینطور میتونید تبلیغات هارو از وبلاگتون کامل حذف کنید. خیلی انعطاف پذیره و تقریبا هرگوشه وبلاگ رو میتونید تغییر بدید. فضای رایگان برای آپلود فایل و عکس هم میده و اگه حجمتون تموم شد براحتی میتونید حجم بیشتری خریداری کنید. (حجم اولیه رایگانه و خوب هم هست)


معمولا ثبت‌نام در این سرویس نیازمند داشتن دعوتنامه هست.



بلاگفا

بلاگفا (www.blogfa.com) هم از سرویس های مشهور وبلاگنویسی ایران هست که بخاطر سادگیش شهرت خیلی خوبی پیدا کرده. امکاناتش حرفه ای نیست (در مقایسه با سرویس های دیگه که بالا معرفی کردم) و یکی از معایب بزرگش، محدودیت های زیاد برای کاربره.


به نظر من، وبلاگ محیطی متعلق به کاربر هست که هرچیزی که بخواد باید بتونه توش بزاره (و البته در قبالشون پاسخگو هم باشه (در صورتی که مشکلی پیش بیاد)) اما بلاگفا در این خصوص زیاد خوب عمل نکرده و گذاشتن خیلی از کدها (مثلا تبلیغاتی ها) رو ممنوع اعلام کرده. در کل، بخاطر آزاد نبوده خودم ازش استفاده نمیکنم؛ اما برای کارهای ساده مثل خاطره نویسی و ... میتونه خوب باشه، چون بسیار ساده و روونه.



برخی از سرویس های دیگه که امکان ساخت وبلاگ بشما میدن:


www.Photoblog.ir

teblog.tebyan.net

www.niniweblog.com
(سرویس وبلاگ‌دهی با موضوع کودک)

www.parsiblog.com


مطلب مرتبط:

نحوه قرار دادن عکس در وبلاگ



* این مطلب در 31 تیر 1393 به‌روز رسانی شد.



در بلاگ‌دان:

معرفی سرویس های وبلاگدهی خارجی

معرفی سرویس های وبلاگدهی ایرانی





نظرات 20 + ارسال نظر
T.L شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 23:05 http://truelove12.blogfa.com

سلام مهرداد جان تبریک می گم بهت به خاطر داشتن این همه اطلاعات.
یه سوال هم داشتم ، در قسمت نظرات یک بار به یکی از دوستان توصیه کردید که در بلاگفا وبلاگ نسازه ، چرا ؟

سلام.
۱راستش الان رو نمیدونم ولی اون زمونا که من بلاگفا بودم فقط اجازه میداد با اینترنت اکسپلورر ۶ وبلاگ رو به روز کنم. الان رو نمیدونم.
باید بدونی که اینرتنت اکسپلورر ۶ بدترین مرورگر از لحاظ امنیت و سرعت تو دنیاست و امنیت سیستم رو خیلی به خطر میندازه... مخصوصا اگه بسته های به روز رسانی مایکروسافت رو نگرفته باشی.
دلیل بعدی محدودیت های شدید و بی موردی هست که مدیر بلاگفا میزاره که مثلا استفاده از سیستم های کلیکی ممنوع هست (مسئله سیستم کلیکی نیست... مسئله اینه که مدیر بلاگفا برای کاربراش محدودیت ها میزاره که من اصلا خوشم نمیاد)

PAT یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 00:25 http://khaterat-9.blogsky.com

خیلی عالی بود. تو معلم بشی معلم خیلی خوبی می شی

نه... معلم ها زیاد عمر نمیکنن (اینقدر بیچاره ها حرص میخورن که زودی پیر میشن) من جوونم هنوز... به تو هم پیشنهاد میکنم معلم نشو چون خیلی باید حرص بخوری!!!!

PAT یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:49 http://khaterat-9.blogsky.com

نه عمرا معلم شم علت اینکه رفتم و فنی خوندم هم همین بود.
برادر و خاهرام معلمن بسه

وای... معلمن؟؟؟؟ خدا بهشون قدرتی بده که از پس سختی کارشون بر بیان.
من معلم شم احتمالا خودکشی میکنم

مامان عیسی یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:56

سلام
احوال شما
انتخاب نکردم نکردم حالا به جای یکی 6 تا
نگی چقدر پروماااااااااااااااااااا
گفتم انتخابام زیاد باشه تا هر کدوم راحت تره را انتخاب کنی
در ضمن باور کن هیچ عجله ای نیست
یک سوال چجوری میشه اسم وبلاگ را با فارسی روی لوگو نوشت یا هر یادداشت دیگه یا اینکه تو لوگو عکس دلخواهت را گذاشت ؟
بازم ممنونم
1 http://www.4templates.com/view/website-templates/0/AX0408CY
به شرطی که بشه به جای عکسای فعلی عکس عیسی را بزاریم

۲ http://www.4templates.com/view/website-templates/0/AX0304BL

3- http://www.4templates.com/view/website-templates/0/MP0011BR
4- http://www.freecsstemplates.org/css-templates/22/
5- http://www.4templates.com/view/website-templates/0/AX0370GR
6- http://www.4templates.com/view/website-templates/0/AX0419GR

منظورتونو متوجه نشدم؟؟؟
اگه میشه یکم واضح تر بگید...

قالب هایی هم که گفتید همشو الان دانلود میکنم و سعی میکنم بهترینشو براتون ترجمه کنم.

T.L یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 20:05 http://truelove12.blogfa.com

به خاطر جواب کاملتون ممنونم

خواهش میکنم

خدا همین نزدیکی هاست یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 22:17 http://kumail.blogsky.com

بسیار عالی

امیدوارم که مفید بوده باشه

سمیرا دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:27

عالیییییییییییییییی
بینظیررررررررررررررررررر
مثل همیشهههههههههههههههههه

معلوماتت عالیه مهرداد..ایشالا بیشترم بشه

مارو خجالت میدی بخدا...
ولی تو به من خیلی لطف داری.... دستت درد نکنه. امیدوارم چیزایی که اینجا مینویسم به دردتم بخوره و واست مفید باشه

سمیرا دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:49

یه سوال
راستی این سایت هایی که مجانی host میدن...این امکان رو هم میدن که کاربر بدون نیاز به طراحی شخصی سایت..مطالبش رو داخل اینترنت عرضه کنه؟؟

یعنی خود سایت اراعه دهنده یک قالب کلی و از پیش تعریف شده رو به کاربر اراعه میده..تا کاربر بتونه مطالبش رو بدون نیاز به طراحی خاصی وبا کمک اون قالب ها در معرض دید عمووم قرار بده؟؟؟

هاست رایگان یعنی همین سرویس دهنده های وبلاگ.
آره... تو وبلاگ اینقدر طراحی های زیبا و متنوعی هست که مطمئنا یکیش با سلیقت جور در میاد.

دارا دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 20:56 http://happyguy.blogfa.com

سلام
چطوری؟
مهرداد جان وسوسه شدم برم یک وب دیگه بسازمjavascript:void(0);
شاید هم ساختم

خب بساز.... چه ایرادی داره!
ولی به نظر من نسازی و انرژی رو روی همین دوتا وبلاگی که داری ذخیره کنی موفق تر میشی

سمیرا چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:19

نزدیک 4 روز هست که عضو blog sky شدم...اما هنوز لینکی که برای ایجاد وبلگ رایگان باید برام میل میشده نشده!

۴ روز؟؟؟؟ یه بار دیگه امتحان کن... راستی قسمت ایمیل های اسپم رو هم چک کن ها.... ممکنه یاهو ایمیل بلاگ اسکای رو ایمیل مزاحم و تبلیغاتی شناخته باشه

عارف چهارشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 15:16 http://درحال ساخت

سلام این مطلبی که گذاشتی خیلی خوب بود

سلام
خوشحالم خوشت اومد!
این وبلاگ در حال ساختتو اگه ساختی به ما هم آدرسشو بده بیایم پیشت

arash1984 سه‌شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 23:43 http://www.extraweb.dil.ir

سلام خدمت شما و وبلاگ تون !!!!!
قشنگه !!!!
بازم قشنگه
قشنگید
چشام قشنگ می بینه
چشای شما قشنگ منو می بینه !!!!!
منظور از من یعنی وبلاگم
بیا بهش سر بزن طفلکی ازتنهایی داره دغ می کنه !!!
منتظرم
البته نظر فراموش نشه

مجله اینترنتی EXTRA



چشم آقای قشنگ

محسن منسون پنج‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 23:16 http://www.mohsen-marilyn.blogfa.com

سلام آقا مهرداد.
نمیدونم خبر داری یا نه ولی بهتره بدونی که بلاگفا برای دومین سال پیاپی به عنوان برترین سرویس دهنده ی وبلاگ تو ایران شناخته شد.
اگه یه خورده هوشیار باشی میفهمی که برای هر نتیجه ی جستجو به طور متوسط از ۱۰۰۰تا ۶۵۰ مورد از بلاگفا هستن.
فقط خواستم بدونی.
امیدئارم فقط عصبانی نشی.چون این حقیقته.
در مورد اکسپلورر ۶ هم بدون که هیچ مرورگر هایی و هیچ مدیاپلیر هایی و هیچ ایمیل هایی(hotmail( جز مال مایکروسافت امن نیستن

سلام و درود
اول از همه.. چرا فکر میکنی باید عصبانی بشم؟؟ نظرت اینه... من مخالف نظرات نیستم.

2- من نگفتم بلاگفا بده!
من اتفاقا خیلی از مدیر بلاگفا آقای شیرازی خوشم میاد و از خواننده های وبلاگش هستم.
گفتم بلاگفا مناسب نیست... چرا:
- چون مدیریتش اون زمان فقط با اینترنت اکسپلورر 6 بود.
- چندین بار موقعی که میخواستم به وبلاگی تو بلاگفا برم پیغام مشغول بودن سرور رو دیدم.
- چندین بار صفحه اول بلاگفا از دسترس خارج بود.
- محدودیت های بیچا داره.
- تبلیغاتش خیلی خیلی بزرگه.
- همین چند وقت پیش هم شاهد فیلتر شدن صفحه اولش بود.

من مخالف بلاگفا نیستم... اتفاقا من خودم وبلاگ نویسی رو با بلاگفا شروع کردم. اما میگم واسه کسایی که میخوان وبلاگ نویسی رو دنبال کنن مناسب نیست.

اما در مورد مایکروسافت و محصولاتش باید بگم که اگه یکم اهل مطالعه بودی این طرز فکر رو نداشتی.
اینترنت اکسپلورر6 بدترین مرورگر دنیاست... بدترین باگ ها رو داره... خیلی از این باگ ها حتی ترمیم هم نشده.
به شدت آسیب پذر در مقابل هک...
اما من همه محصولات مایکروسافت رو نگفتم... چون اینترنت اکسپلورر 8 بر عکس نسخه 6، امن ترین مرورگر دنیا شناخته شده.
ایمیل هات میل به نظرم خوبه... اما فقط هر چند وقت یک بار مایکروسافت پیغام میده که کاربرا پسوردشونو عوض کنن!!!!!!! اما یک بار من یادم نمیاد گوگل اینو گفته باشه.
راستی... ایمیل خودتم که واسه هات میل نیست!!


در پایان یه چیز میگم همیشه یادت باشه:
هکر ها و کلا افراد مخرب به دنیال چیزایی هستن که طرفدار زیاد داشته باشه.
مایکروسافت و محصولاتش خیلی پر طرفدارن... پس بدون خیلی بیشتر از بقیه شرکت ها آسیب پذیر هستن.

محسن جمعه 26 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 13:05 http://www.mohsen-marilyn.blogfa.com

سلام آقا مهرداد.یه سوالی ازت دارم.
تو که این همه تو بلاگ اسکی تبلیغ میکنی.
درصد فیلتر شدن یه وبلاگ تو بلاگ اسکای نسبت یه باگفا چقده.
منظورم اینه که میشه یه وبلاگی ساخت که فیلتر نشه؟؟
فک نکنی میخوام وبلاگ سکسی بسازم ها
میخوام در مورد متلا و مرلین منسون بسازم.
جوابمو بده.
در ضمن اونم ایمیل هات میلمه.
تو که میگی ۶ اه یه بار میگن پسوورد عوض کن من تاحالا حدود ۱۰ ماهه که عوض نکردم.

سلام... استثناً این نظر زودتر تایید شد... وگرنه بایستی تا آپ بعدی صبر میکردی.

اولا من تبلیغ نمیکنم... من اون چیزی رو که دیدمو میگم.
چون تو بلاگ اسکای بودم خو خییلی چیزارو در موردش دیدم... اگه جاهای دیگه ای میبودم در مورد اونجاها هم شاید چیزای دیگه ای میگفتم.
اما در مورد فیلترینگ بگم که چرا نمیشه... اصلا فیلترینگ چه ربطی داره به سرویس دهنده؟؟
فیلترینگ رو کمیته فیلترینگ انجام میده.... نه سرویس دهنده ها.

سرویس دهنده ها وظیفه پاک کردن وبلاگ رو دارن که تو بلاگ اسکای اینطور که گفته شده کمتر هست (نمیگم نیست)
ولی تو سرویس های دیگه سرچ کنی متوجه میشی

من تاریخ گفتم؟؟؟
گفتم هر چند وقت یک بار... اونم بخاطر مشکلات امنیتی.
اگه اخبارو بخونی (حتی همین مجله های ایرانی رو هم بخونی) میبینی این مدل خبر رو.
شما عوض نکردی خو نشون میده که امنیت واست مهم نیست.
اما واسه کاربری که امنیت و هک واسش مهم باشه مطمئنا این کارو انجام میده.

حمید یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 17:07 http://www.h76.blogsky.com

سلام وبلاگ بسیار جالبی دارید.....به وبلاگ من هم سری بزنید.

سلام. ممنون. چشم

علی جمعه 2 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 17:51 http://chatarin.blogfa.com

سلام چرا گفتی فیس بوک نامرده من زیاد میرم اونجا به نظر من که خیلی هم خوب و پیشرفتست خیلی بهتر از این مسخره بازی های بعضی ایرانی هاست

بیشتر بخاطر رعایت نکردن حریم شخصی. بماند بین خودمون، منم استفاده میکنم ولی از قوانین حریم شخصیش راضی نیستم.

سامان پنج‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:57

سلام ای کاش ایرانمون یه کم کمتر از این حذف وبلاگهای ایرانی استفاده می کرد تا مجبور نمی شدیم بریم از خارجی ها استفاده کنیم !! اونم از مسنجرمون که وبکم و متون کابران رو رصد می کنه و اینم از وبلاگمون!! ای خدا جنبه بده بعد کار رو بسپار دستمون چرا باید ما اینجوری باشیم حتی نمی تونیم یه انتقاد کنیم از مسئولین چون می ترسیم وبلاگمون حذفشه !! واقعا ممنون از اینکه لینک های وبلاگ دهی خارجی رو هم برای کابران درج کردی ممنون ممنون (خسته شدیم چون خیلی تایپ کنی شاید خیلی از وقتا رو باید بدی اما با یک کلیک بیان حذف کنن ............! ای خدا چه شد ایرانمون چنین شد ؟)

با روی کار اومدن دولت تدبیر و امید، به امید خدا وضع فیلترینگ بهتر میشه.

و در مورد انتقاد از مسئولین فک نکنم مشکلی باشه، ولی شما به عنوان نویسنده باید پاسخگوی چیزی که نوشتی باشی. شاید به نا حق داری چیزی مینویسی...

امیر شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 14:48 http://just4funs2.blogfa.com/

سلااام خوبی داداش میدونم که سوالم ربطی به این قسمت نداره ولی اگه میشه جوابمو بده............

من چند روزه پیش یه وبلاگ زدم در مورد مطالب طنز و اینجور چیزا بود(در بلاگفا)..... در حدود 4 رووز اول که ساختمش بازدید هااام حدود25000 شد تقزیبا روزی 7000 تا بازدید.....این درصورتی بود که وبلاگم هنوز تو گوگل ثبت نشده بوود (چون فقط 4 روز از ثبتش گذشته بود) ولی الکی و سر هیچی چیزی زدن وبمو مسدود کردن.......البته مطالبه یه خورده خفنم داشتم ولی نه در اون حد در حد چند تا جوک و اس ام اس و....

سواله اول اینکه وااسم چرااا وبمو در عرض4 روز مسدود کردن اونم وبی که مطالبش اصلا اونطوری غیر اخلاقی نبوود .....چون من هزارتا سایت و وبلاگ دیدم با موضوع سکس و این جوور چیزا که تازه بعد از 2 هفته فیلتر میشن

سواله دومم اینه که می خوااام بدوونم حداقل با روزی چند تا بازدید میشه کسب درآمد کرد ...چون می خوام ببینم اگه ارزششو داره همینطووری عدد بزنم کناره وبمو و ادامش بدم....

سوال اول: احتمالا شمارو گذارش دادن.
سوال دوم: طبق گزارشی که خوندن بودم، هر 100 بازدید واقعی، منجر به یک خرید میشه (اگه عضو سایت های همکاری در فروش بشی)

بنیامین شنبه 25 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 15:01 http://www.bookbl.lxb.ir

سلام.
بلاگ اسکای که چرته.
یه سری بزنی به لوکس بلاگ و توس بلاگ بلاگ اسکای رو کلا بی خیال میشی.
یه سرم به وب خودم بزن توی لوکس بلاگه.

سلام. برای من سابقه ملاکه. بلاگ اسکای دومین سرویس دهنده وبلاگ ایرانه و نشون داده در طول این سال‌ها به اندازه کافی پایدار هست که بشه بهش اعتماد کرد.

آژانس کتاب پنج‌شنبه 14 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 15:01 http://ajansbook.com

سلام وبلاگ خیلی خوبی دارید. به سایت ما هم سری بزنید.
http://ajansbook.com

آموزش خیلی خوبی هم داده بودید.

بله. چشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد