منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

واتیکان


واتیکان شهری (یا کشوری) است که در ایتالیا واقع شده و محل سکونت رهبر کاتولیک های جهان، پاپ است. واتیکان پر از کلیساهای مختلف است که خود پاپ مستقیماً آنها را اداره و مدیریت میکند. مساحت این کشور حدود 44 هکتار است، این مساحت کوچک باعث شد که امروزه واتیکان به کوچکترین کشور جهان تبدیل شود.

نکته ی بسیار جالب این است که خود واتیکان، مالک چندین ساختمان در نقاط مختلف ایتالیا میباشد. مثلاً در تپه ی البان در جنوب رم، یک قلعه وجود دارد که استراحت گاه تابستانی پاپ است!
همچنین واتیکان مانند سایر ملل، در بیشتر کشورها یک سفارت دارد، این سفارت خانه ها را معمولاً سفارت خانه ی پاپ مینامند...

فرهنگ و مردم
علاوه بر پاپ، چندین روحانی کاتولیک نیز در واتیکان زندگی و کار میکنند. همچنین یک گارد ویژه محافظتی از کشور سوئیس مسئولیت حراست از پاپ را بر عهده دارند که آنها هم در واتیکان مستقر هستند.
در کل تعداد افراد مشغول به کار در واتیکان معمولاً در ایام مشخصی حتی تا 3000 نفر هم میرسد. بیشتر این افراد هم معمولاً اهل رم هستند. بنابراین زبان ایتالیایی در بین مردم واتیکان بسیار رایج است ولی در اسناد رسمی واتیکان از زبان لاتین برای نگارش استفاده می شود.

حدوداً واتیکان از هر طرف در محاصره ی شهر رم است، همچنین در مرزهای واتیکان، در هر طرف دیوار وجود دارد و این دیوارها نقش مرز را دارند.
محلی در واتیکان واقع است به نام(میدان) سنت پتر، که شما را به یکی مکان بسیار دیدنی و بزرگ به نام سنت پتر باسیلیکا هدایت میکند.
سنت پتر باسیلیکا یکی از بزرگترین کلیساهای جهان است برخی اعتقاد بر این دارند که این کلیسا در بالای مقبره ی سنت پتر ساخته شده است (بعضی از کاتولیک های واتیکان میگویند که سنت پتر اولین پاپ بوده).


باسیلیکا در ابتدا در قرن چهارم ساخته شده بود ولی در بین سال های 1506 و 1615 بازسازی شده و به شکل فعلی درآمد. طراحی گنبد زیبای این کلیسا کار هنرمند ایتالیایی میچلانجلو است. این گنبد ارتفاعش از زمین چیزی حدود 122 متر است. داخل کلیسا هم پر از آثار هنری قدیمی است

در شمال سنت پتر باسیلکا هم یک مجموعه ساختمانی قرار دارد که شامل چیزی حدود 1400 اتاق میشود. این اتاق ها محل کار پاپ و کلاً حکومت واتیکان است.
همچنین در این مجموعه ساختمان ها شما میتوانید یک کتاب خانه حاوی کتاب های بسیار قدیمی و یک موزه نیز بیابید.
در این قسمت یک کلیسا نیز وجود دارد که مخصوص پاپ است، دیوارهای این کلیسا را مشهورترین نقاشان قدیمی ایتالیا نقاشی کرده اند، بیشتر این نقاشی ها وقایع قدیمی و بیشتر وقایع قدیمی-مذهبی را به تصویر میکشند.


موزه ی این مجموعه هم بسیار موزه ی مشهوری است، این موزه محل نگهداری بسیاری از کتب و دست خط های بسیار قدیمی که بیشتر به دوران باستان تعلق دارند است.

اقتصاد واتیکان
اقتصاد واتیکان در مقایسه با اقتصاد کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. معمولاً مردم کاتولیک در سراسر دنیا مقداری پول برای کمک به کلیساها میدهند این کلیساها هم که تحت کنترل پاپ قرار دارند.
بعضی دیگر از راه های کسب پول از راه فروش کتاب، سوغات، استمپ، سکه و پولی که بازدیدگنندگان موزه برای ورود پرداخت میکنند است.
نکته بسیار جالب این است که بدانید واتیکان سیستم تلفن، پست، بانکی و نجومی و... مخصوص به خود را دارد. (این هم عکس پرچم و نماد واتیمان است)


در واتیکان همچنین یک رادیو و تلویزیون و یک روزنامه ی مخصوص دیگر نیز دارند.
در پایان باید بدانید که در سال 1984، سازمان یونسکو (وابسته با سازمان ملل) کل واتیکان را جزء مناطق تاریخی ثبت کرد. این اولین موردی است که یک کشور به کل جزء آثار تاریخی ثبت میشود!


نظرات 2 + ارسال نظر
PAT چهارشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 23:45 http://khaterat.blogsky.com

سلام...
خیلی جالب بود

سلام
خوشحالم که خوشتون اومد...

مامان رهام پنج‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:52

بسیار مفید بود
ممنون

خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد