منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

منم بلدم بنویسم! - وقایع عجیب جهان

عجیب ترین های دنیا، به روایت عکس...

مارتین کینگ لوتر


امروز 15 ژانویه سالروز تولد مرد آزادیخواه آمریکا، برنده ی جایزه ی صلح نوبل آقای مارتین کیگ لوتر میباشد، شخصی که حقوق سیاه پوستان آمریکا را با سفیدپوستان برابر کرد. در این نوشتار به او خواهیم پرداخت.

تولد: 15 ژانویه سال 1929، (شهر)آتلانتا - (ایالت)جرجیا - آمریکا
مرگ: 4 آپریل 1968، (شهر)ممفیس - (ایالت)تنسی - آمریکا

مارتین کینگ لوتر شخصی بود که فعالیت بسیاری برای مساوی کردن حقوق شهروندی سیاهان آمریکا با سفیدپوستان آمریکایی انجام داد. فعالیت های اجتماعی او از 1950 آغاز و تا آخرین لحظه ی زندگی اش ادامه داشت.
او بخاطر فعالیت های بشر دوستانه اش جایزه ی صلح نوبل را در سال 1964 توانست کسب کند و در همین راه هم کشته شد.

دوران ابتدایی زندگی
مارتین کینگ لوتر در شهر آتلانتا بدنیا آمد، پدرش کشیش و مادرش معلم بود. او یک خواهر بزرگتر و یک برادر کوچکتر از خود داشت.
از همان دوران کودکی او با نژاد پرستی بسیاری رو به رو شد، زمانی که شش ساله بود با دو سفید پوست دوست بود که پدر و مادر دو دوستش رابطه ی آنها را به او قطع کردند. (چون او یک سیاه پوست بود) همچنین زمانی که او یازده ساله شد یک زن سفیدپوست آمریکایی او را کتک زد و او را به نام "کاکاسیا" صدا کرد.
پ
در دوران تحصیل او فردی بسیار ممتاز و باهوش بود. در 15 سالگی او برای ورود به کالج Morehouse قبول شد و در سال 1948 نیز از همین کالج فارق التحصیل شد.
سه سال بعد او در پنسلوانیا به تحصیل پرداخت، با هوش بی شمارش او توانست مدرک دکترا (ph.D) خود را نیز در رشته الهیات از دانشگاه بوستون کسب کند. در بوستون بود که او با خانم Coretta Scott آشنا شد چندی بعد هم در سال 1953 با هم ازدواج کردند. حاصل این ازدواج چهار فرزند (دو پسر و دو دختر) شد.

شروع فعالیت های او برای دفاع از حقوق شهروندی...
در اول دسامبر 1955 یک زن سیاه پوست آمریکایی (رزا پارکس) بخاطر اینکه در اتوبوس جای خود را به یک مرد سفید پوست آمریکایی نداده بود توسط پلیس بازداشت شد و ...

شروع فعالیت های او برای حقوق شهروندی
در سال 1954 او یک کشیش در کلیسایی در ایالت آلاباما بود. در اول دسامبر 1955 یک زن سیاه پوست آمریکایی (رزا پارکس) بخاطر اینکه در اتوبوس جای خود را به یک مرد سفید پوست آمریکایی نداده بود توسط پلیس بازداشت شد. این کار پلیس باعث شد که مارتین کینگ لوتر به فکر حمایت از سیاه پوستان برآیدو اولین فکری که مارتین کرد این بود که با تحریم کردن اتوبوس ها ممکن از باعث این شود که به حقوق آنها نیز توجه شود.

این تحریم به صورتی بود که هیچ سیاه پوستی سوار اتوبوس نمیشد. چون بیشتر جمعیت آن شهر سیاه پوستان بودند، اتوبوس ها کاملاً خالی شدند و بعد از یک سال این تحریمات موثر واقع شد و در سال 1956 دیوان عالی آمریکا اعلام کرد که هیچ گونه تبعیض نژادی ای نباید در وسایل حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد.

امروزه این تحریم که توسط مارتین کینگ لوتر انجام شده به Montgomery bus boycott مشهور شده است.


این پیروزی باعث این شد که مارتین کینگ لوتر سازمانی را برای حمایت ار حقوق شهروندی (سازمان کنفرانس رهبران مسیحی جنوب یا SCLC) به وجود بیاورد. فعالیت این سازمان برای ایجاد مساوات و برابری در حقوق شهروندی بود.

فعالیت های اجتماعی مهم دیگر
بعد از پیروزی او در تحریم اتوبوس ها و تشکیل سازمانی برای رهبری این حزب، او به سرتاسر ایالت متحده سفر کرده و با رهبران دینی و رهبران سیاسی دیدار کرد. او حتی در سال 1959 سفری به هند داشت و با دوستان منهتما گاندی (رهبر آزادی خواه هند) دیدار و گفتگو های بسیار انجام داد. در این دیدارها او به این واقعیت بزرگ پی برد که جنگ بدون خون و خونریزی و فقط با اعمال و رفتار، اثرش خیلی بیشتر از کارهای خشونت بار است.مارتین کینگ لوتر


در سال 1960 او به آتلانتا بازگشت و در کلیسای پدرش یک کشیش شد. با اینکه او و دوستانش چندین بار توسط پلیس آمریکا بازداشت شدند و خانه و خانواده او مدام تهدید میشدند ولی دست از عقایدش بر نداشت و برای دفاع از حقوق سیاه پوستان آمریکا همچنان تلاش میکرد.

یکی دیگر از کارهایی که او برای مخالفت با تبعیض نژادی انجام داد مشهور است به "sit-in". در این عمل سیاه پوستان به داخل مکان های مختلف (مثل رستوران یا کافه ها) میرفتند و مینشستند و از جای خود بلند نمی شدند! البته آنها به هیچ وجه اجازه نداشتند که با کسی دعوا کنند و اگر پلیسی میخواست که آنها را دستگیر کند به راحتی میبایست تسلیم پلیس و قانون میشدند. این عمل سوژه ی خبری بسیار جالبی برای رسانه ها شد و خبرنگاران همه ی جنبه های آن را منعکس کردند. به همین خاطر همه ی مردم (از هر نژادی) رفتن به مکان های عمومی را تحریم کردند زیرا آنها مایل نبودند در مکانی غذا بخورند که در آن دعوا و خشونت وحود دارد. این روش هم کم کم به سوی موفقیت پیش رفت.


در یکی از همین مکان ها، پلیس مارتین و صدها مرد و زن و کودک سیاه پوست را به جرم اعتراض بازداشت کرد. مارتین کینگ لوتر در زندان طی نامه ای فلسفه ی اعتراضات خود را منتشر کرد. این نامه که حاوی فلسفه ی اعتراضات اوست به Letter from Birmingham Jail مشهور است (نامه ای از زندان بیرمنگهام).

راهپیمایی تاریخی واشنگتن
بعد از آزادی از زندان، او به گروه های دیگری که خواستار حقوق برابر بودند پیوست و با آنها تدارک یک راهپیمایی باشکوه در واشنگتن را داد. در این راهپیمایی کاملاً آرام و بدون خشونت او سخنرانی مشهور خود با عنوان "من رویایی دارم" (I have a dream) را انجام داد.
این راهپیمایی در 28 آگوست 1963 و با شرکت بیش از 200.000 نفر در واشنگتن صورت گرفت.

آخرین سال ها
کینگ در تمام این سال ها تمام کارهای خود را کاملاً مسالمت آمیز و بدون کوچکترین خشونتی حل کرد. بسیاری از مردم خواهان فعالیت بیشتری از سوی او بودند ولی او همواره منتقد خشونت بود.
تنفر او از خشونت به حدی بود که او حتی یکی از منتقدین حضور نظامی آمریکا و جنگ های آمریکا با مردم ویتنام بود.
مارتین کینگ لوتر همچنین حامی افراد فقیر بود و قصد داشت برای حمایت از این افراد کم درامد و گرسنه یک راهپیمایی بزرگ دیگر در واشنگتن به راه بیاندازد که متاسفانه او را قبل از اینکه این راهپیمایی را انجام دهد ترور کردند.

ترور مارتین کینگ لوتر
در سال 1968 مارتین کینگ لوتر به ممفیس (در ایالت تنسی) سفر میکند تا به امور کارگران کم درآمد و مردم فقیر این شهر رسیدگی کند. در 4 آپریل همان سال زمانی که او در بالکون یک متل (Motel) ایستاده بود، یک مرد سفید پوست به او شلیک میکند و او کشته میشود.
بعدها این مرد بازداشت شده و دادگاه این مرد سفید پوست را که نامش James Earl Ray بود قاتل شناخته و به 99 سال زندان محکوم کرد.
در زمانی که او به قتل رسید فقط 39 سال سن داشت.

مارتین کینگ لوتر در مدت فعالیت هایش کتاب های بسیاری را نوشت که بعضی از آنها در زیر لیست شده اند:
سال 1958- Stride Toward Freedom: The Montgomery Story
سال 1964- Why We Can't Wait
سال 1967- Where Do We Go from Here: Chaos or Community?

در سال 1977 مارتین کینگ لوتر بخاطر فعالیت هایش علیه تبعیض نژادی، مدال آزادی دریافت کرد. همچنین کنگره ی آمریکا برای احترام به او، سومین دوشنبه ی ماه ژانویه هر سال را یک تعطیل ملی اعلام کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد